
3 λεπτά ανάγνωσης.
Τελευταία πάρα πολλοί καλλιτέχνες έχουν κράξει ανοιχτά την πολιτική του Spotify να δίνει ψίχουλα στους μουσικούς. Κάποιοι απο αυτούς, όπως ο Dani Filth των Cradle of Filth, τους έχουν αποκαλέσει τους μεγαλύτερους εγκληματίες παγκωσμίως. Μάλλον δεν γνώρισε τον μαν στο μπαρ του χωριού μου που ρίχνει νερό στη μπύρα καλοκαιριάτικα για αυτό τα λέει.
Διαβάστε επίσης: To Spotify, ένας μουσικός και ο Χατζημεταλλάς μπαίνουν σε ένα μπαρ.
Πέραν της πλάκας, με όλα αυτά που γίνονται και με τις αυξήσεις να διαδέχονται η μία την άλλη, θα έχετε παρατηρήσει ότι όλες σχεδόν οι υπηρεσίες αποστέλλουν email ώστε να μας ενημερώσουν για τις αλλαγές στις τιμές των συνδρομών. Για παράδειγμα το Distrokid, εταιρία ψηφιακής διανομής που σε βοηθάει να πάει η μουσική σου στο Spotify, έκανε αύξηση κατα $4 την ετήσια συνδρομή του.
Όπως ήταν φυσικό, το Spotify δε θα έμενε έξω απο το χωρό. Η μηνιαία συνδρομή του Spotify ανέβηκε ένα ολόκληρο ευρώ. Όχι σεντς! Ευρώ! €12 ευρώ το χρόνο. Όλα καλά μέχρι εδώ. Αν ακούς μουσική και θέλεις να έχεις σούπερ καλή ποιότητα αλλά να μη σου τα σπάει κιόλας το Spotify με τις διαφημίσεις, δε θα πάθεις και τίποτα. Eίναι βέβαια μια αύξηση της τάξης τους 14% την οποία ελπίζω να δεις και στο μισθό σου…. Κρατιέσαι και εσύ να μη γελάσεις ε;
Η μεγάλη π@π@ριά στην όλη υπόθεση είναι ότι στην ανακοίνωση περι της αύξησης, η οποία ήταν φουλ ποζεράδικη με δηλώσεις τύπου πόσο γ@μ@ει το Spotify, δεν υπήρχε κάποια αναφορά για τις αμοιβές τον καλλιτεχνών. Ούτε λόγος για αύξηση του $0,004 που παίρνει ο καλλιτέχνης απο κάθε αναπαραγωγή. Το μόνο που είχε το θράσος να πει ο CEO του Spotify Daniel Ek παλιότερα, ήταν ότι οι καλλιτέχνες πρέπει να βγάζουν τραγούδια συνέχεια επειδή έχουν περάσει οι εποχές που σε έπαιρνε να βγάζεις ένα δίσκο ανα 1-2 χρόνια. Λες και οι καλλιτέχνες είναι τίποτα εργάτες εργοστασίου και δουλεύουνε στο overdrive σε μαζικές παραγωγές. Έτσι είναι όταν άνθρωποι άσχετοι με τη δημιουργία και σύνθεση μουσικής μιλάνε για μουσική.
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα για να έχετε μια τάξη μεγέθους. Το επόμενο σενάριο αφορά τοπική μπάντα οπότε έχετε υπόψη ότι οι αριθμοί των εξόδων τίνουν προς την οικονομική μεριά.
Για να κάνεις παραγωγή σε ένα single χρειάζεσαι ένα budget τουλάχιστον €200 ευρώ για ένα κομμάτι. Και μιλάω μια τυπική ροκ μπάντα με 4 άτομα. Αυτό μπορεί να έχει διακυμάνσεις ανάλογα τη χρέωση του στούντιο, ή διαθέτεις ένα μικρό home studio και κάνεις κάποιες ηχογραφήσεις εκεί. Για να πάρει η μπάντα τα λεφτά της πίσω απο το Spotify θα πρέπει να έχει περίπου 50,000 streams. Βέβαια αν απλά πάρεις το κομμάτι και το πετάξεις στο Spotify οι πιθανότητες να γίνει αυτό είναι ελάχιστες. Εκτός αν έχεις γράψει την υπερκομματάρα που και πάλι θα πρέπει να την τσιμπήσει ο αλγόριθμος ανάμεσα σε χιλιάδες νέες κυκλοφορίες, ώστε να την μοιράσει.
Φυσικά τα έξοδα δε σταματάνε εδώ. Δεν έχω βάλει τις πρόβες καθώς και τη συνδρομή σε μια εταιρία ψηφιακής διανομής. Επιπλέον αν θέλεις να γίνει σωστά πρέπει να επενδύσεις και σε διαφήμιση. Η σημασία της προώθησης και του marketing είναι καταλυτική και φυσικά κοστίζει επιπλέον λεφτά. Αμέσως αμέσως φτάνουμε τα €500 τα οποία αποσβένονται με 125.000 streams.
Στον αντίποδα είναι πολύ βολικό και ευχάριστο που όλες οι μπάντες έχουν τη δυνατότητα να κυκλοφορήσουν μουσική παγκοσμίως. Κάποτε για να γίνει αυτό χρειαζόσουν εταιρία και κάποιο ντέμο της προκοπής ώστε η εταιρία να ψηθεί και να επενδύσει σε εσένα. Αλλά και εσύ βρε ταγόριμ’ Daniel… μην είσαι τόσο π@@στόπαιδο….